Szkoła Podstawowa |im. K. K. Baczyńskiego |w Wyszogrodzie

09-450 Wyszogród      ul. Niepodległości 11  

Tel. (24) 231-10-30  

Kontakt

Szkoła Podstawowa

im. K. K. Baczyńskiego

ul. Niepodległości 11

09-450 Wyszogród

e-mail: sekretariatspwyszogrod@wyszogrod.pl

Kartka z kalendarza

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1580082
  • Do końca roku: 256 dni
  • Do wakacji: 63 dni

Program wychowawczo - profilaktyczny

PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY

SZKOŁY PODSTAWOWEJ

im. K. K. BACZYŃSKIEGO

w WYSZOGRODZIE

Tekst na podstawie nowych przepisów oraz przeprowadzonej ewaluacji

stan na wrzesień 2020

            Szkolny Program Wychowawczo -Profilaktyczny jest zintegrowany ze Statutem Szkolnym oraz wynika z założeń koncepcji pracy szkoły. Program powstał na bazie diagnozy środowiska szkolnego, która dokonana została w formie ankiety kierowanej do uczniów, rodziców i nauczycieli oraz rozmów diagnozujących zapotrzebowanie na tematykę i działania wychowawcze i profilaktyczne na dany rok szkolny.

            Na podstawie Ustawy z 14 grudnia 2016 r.- Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz. 59)-art.26, art. 84 ust. 2 pkt 1  i ust. 3, od 1 września 2017r. szkoła realizuje program wychowawczo – profilaktyczny, który został dostosowany do potrzeb rozwojowych naszych uczniów, obejmuje treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, a także treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców. Treści i działania o charakterze wychowawczym sformułowane zostały z uwzględnieniem definicji wychowania określonej  w ustawie- Prawo oświatowe, według której jest ono wspieraniem dziecka ku pełnej dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacnianym i uzupełnianym przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

W programie dokonano zmian dotyczących wprowadzenia treści prawnych, finansowych, społecznych, zdrowotnych oraz klimatycznych i ochrony środowiska na postawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 czerwca 2020 r. zmieniających rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.

Głównym celem programu wychowawczo – profilaktycznego jest:

  • wspieranie ucznia we wszechstronnym rozwoju, ukierunkowanym na osiągnięcie pełni dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które jest wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży.

Cele szczegółowe programu wychowawczo –profilaktycznego:

  • uczeń potrafi uczyć się i korzystać  z posiadanej wiedzy,
  • uczeń zna zasady współżycia w grupie i społeczeństwie,
  • uczeń dba o własne zdrowie i bezpieczeństwo oraz o zdrowie i bezpieczeństwo innych osób,
  • uczeń wyraża własne poglądy i jest tolerancyjny wobec innych,
  • uczeń szanuje wartości rodzinne,
  • uczeń poznaje dorobek kulturowy regionu i kraju,
  • uczeń zna swoje prawa i obowiązki,
  • uczeń ceni bogactwo przyrody i chroni ją,
  • uczeń dokonuje samooceny i planuje przyszłość,
  • uczeń odpowiednio reaguje na  zachowania agresywne i przemoc w szkole,
  • uczeń kształtuje umiejętności asertywnych zachowań,
  • uczeń potrafi wskazać negatywne skutki palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania środków psychoaktywnych oraz uzależnienia od komputera,
  • uczeń podejmuje działania mające na celu wzmocnienie motywacji do nauki, właściwego zachowania i własnego rozwoju,
  • uczeń dba o dyscyplinę,
  • uczeń niesie pomoc osobom mającym trudności w nauce oraz sprawiającym problemy wychowawcze,
  • uczeń uzyskuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną,
  • uczeń potrafi budować pozytywne relacje koleżeńskie, zapobiegać agresji, mobbingowi,
  • uczeń identyfikuje się ze środowiskiem szkolnym i dostrzega korzyści płynące z prowadzenia zdrowego stylu życia,
  • uczeń osiąga dojrzałą osobowość psychospołeczną,
  • uczeń zna i szanuje miejsca pamięci narodowej,
  • uczeń kultywuje symbole państwowe i  obchodzi najważniejsze święta narodowe,
  • uczeń propaguje zdrowy styl życia, uczy się zachowań bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób, prawidłowo się odżywia,
  • uczeń zna korzyści płynące z aktywności fizycznej,
  • uczeń posiada wiedzę o bezpieczeństwie oraz o kształtowaniu właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych- w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno – komunikacyjnej,
  • szkoła współpracuje z instytucjami wspierającymi działalność oświatową np. z Strażą Pożarną, Policją, Ośrodkiem Wychowawczym, GOPS-em itp.,
  • uczeń kształtuje kompetencje społeczne i obywatelskie poprzez propagowanie idei wolontariatu,
  • uczeń kształtuje kompetencje międzykulturowe poprzez otwartość, akceptację, wolę porozumienia się oraz ciekawość dotyczącą poznawania różnic odmiennych kultur,
  • uczeń jest przedsiębiorczy , uczeń potrafi korzystać z nowoczesnych narzędzi finansowych , ma świadomość zasad bezpieczeństwa.
  • uczeń ma świadomość mechanizmów regulujących funkcjonowanie nowoczesnego społeczeństwa,
  • uczeń wie jak istotna jest dbałość o planetę, zna zasady recyklingu, poszerza swoja wiedzę z zakresu treści proekologicznych,
  • uczeń rozumie konieczność stosowania zasad epidemicznych,
  • uczeń zna instytucje wspierające osoby zagrożone różnego rodzaju patologiom,
  • uczeń zna instytucje ochrony prawnej oraz źródła prawa.

 

 

WIZERUNEK ABSOLWENTA SZKOŁY

Absolwent naszej szkoły to obywatel Europy XXI wieku, który:

  • w swoim postępowaniu dąży do prawdy,
  • zna historię, kulturę i tradycje swojego regionu i narodu,
  • jest tolerancyjny, aktywny, obowiązkowy, ciekawy świata,
  • dba o środowisko naturalne,  promuje zdrowy styl życia,
  • dba o bezpieczeństwo swoje i innych,
  • jest uczciwy, prawy, kulturalny, obowiązkowy, samodzielny,
  • jest świadomy życiowej użyteczności zdobytej wiedzy i umiejętności przedmiotowych,
  • komunikuje się w języku obcym,
  • potrafi korzystać z narzędzi TIK,
  • wie, gdzie szukać pomocy w rozwiązywaniu złożonych problemów,
  • jest otwarty na europejskie i światowe wartości kultury
  • potrafi rzetelnie pracować indywidualnie i w zespole,
  • myśli twórczo,
  • porozumiewa się skutecznie, dokonuje właściwych wyborów,
  • potrafi się uczyć, doskonalić, planować i organizować swoją pracę,
  • potrafi ocenić wagę i znaczenie informacji,
  • zna i stosuje prawa i obowiązki ucznia,
  • ma poczucie tożsamości, przynależności kulturowej.

 

KLASY IV-VIII

L.p.

Działanie

Sposób realizacji

Osoby odpowiedzialne

Termin realizacji

1.

Upowszechnienie wśród młodzieży znajomości prawa i wyrabianie nawyku poszanowania go.

 

- Zapoznanie uczniów z dokumentami regulującymi pracę szkoły, m. in. ze Statutem Szkoły (z akcentem na prawa i obowiązki ucznia), zasadami oceniania, z procedurami obowiązującymi na terenie szkoły (usprawiedliwiania, postępowania w sytuacjach kryzysowych, złamania zakazu, np. palenia papierosów).

- Spotkania z policją nt. odpowiedzialności karnej nieletniego.

- Spotkania z przedstawicielem instytucji wspomagającej nt. bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

- Przeprowadzenie godzin wychowawczych dotyczących praw i obowiązków ucznia, odpowiedzialności za ich lekceważenie.

- Przygotowanie apelu o prawach i obowiązkach ucznia.

- W razie zaistnienia sytuacji problemowej na terenie szkoły, konsekwentne postępowanie zgodne z procedurami zachowania się w sytuacjach kryzysowych.

- Konsekwentne stosowanie kar i nagród zgodnie z regulaminem szkoły.

- Lekcje historii dotyczące praw człowieka. 

- Włączenie treści dotyczących praw człowieka do zajęć edukacyjnych z historii.

- Aktualizowanie zapisów prawa wewnątrzszkolnego przy współudziale przedstawicieli samorządu uczniowskiego.

- Pogadanki oraz lekcje wychowawcze z pedagogiem szkolnym na temat instytucji wspierających dzieci i młodzież, które borykają się z dysfunkcjami społecznymi.

 

Wychowawcy klas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wrzesień i cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

Pomoc uczniom mającym trudności w nauce oraz sprawiającym problemy wychowawcze.

 

 

- Zajęcia wyrównawcze z poszczególnych przedmiotów.

-Indywidualne konsultacje z nauczycielami przedmiotów

- Wspieranie rodziców w nawiązywaniu kontaktu z   poradniami specjalistycznymi.

- Spotkania indywidualne z rodzicami.

-Spotkania indywidualne z uczniami.

 -Prace w ramach zespołu wychowawczego. g) Współpraca z policją, kuratorami, pracownikami GOPS-u.

- Pogadanki na zajęciach z wychowawcą dotyczące właściwego zachowania się w szkole i poza nią

Wychowawcy klas, nauczyciele

cały rok

 

3.

Budowanie wśród uczniów motywacji do nauki

-Stwarzanie uczniom możliwości prezentowania umiejętności, zainteresowań, hobby na zajęciach wychowawczych i przedmiotowych, zajęciach pozalekcyjnych oraz imprezach klasowych i szkolnych.

-Włącznie uczniów biernych do większej aktywności intelektualnej, artystycznej, sportowej (konkursy, olimpiady, zawody, imprezy klasowe i szkolne)

-Organizacja kół zainteresowań.

- Indywidualizacja procesu nauczania i oceniania. 

- Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną

- Respektowanie przez nauczycieli zaleceń opinii i orzeczeń w procesie dydaktycznym.

- Częstsze stosowanie pochwał wobec uczniów i klasy (przed klasą, na zebraniach rodziców – również w formie pisemnej). 

Wychowawcy klas, nauczyciele

cały rok

 

4.

Budowanie pozytywnych relacji koleżeńskich, zapobieganie agresji, przemocy fizycznej, psychicznej i słownej, lobbingowi.

-Apele wychowawcze.

-Treści wychowawcze na temat rozwiązywania  konfliktów i mediacji, budowania poczucia własnej wartości, asertywności, komunikacji interpersonalnej.

- Lekcje wychowawcze poświęcone integracji zespołu klasowego.

- Wycieczki klasowe.

- Organizowanie konkursów, debat, przedstawień.

- Aktywne dyżury nauczycieli podczas przerw lekcyjnych.

- Zajęcia warsztatowe z zakresu cyberprzemocy.

- Zajęcia z policjantem/ strażnikiem miejskim nt. odpowiedzialności karnej.

- Wpajanie poczucia odpowiedzialności za własne słowa.

- Pomoc poszkodowanym, organizacja warsztatów z ratownictwa medycznego.

- Konsekwentne reagowanie na wszelkie przejawy agresji w szkole. 

 

Dyrekcja szkoły, SU

 

Wszyscy nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

5.

Propagowanie zdrowego stylu życia, kształtowanie odpowiedzialności  za własne zdrowie i życie.

 

-Zajęcia pozalekcyjne, wycieczki.

-Zajęcia nt. sposobów radzenia sobie ze stresem (relaksacyjne, stres pod kontrolą).

-Zajęcia nt. higienicznego trybu życia, zdrowego żywienia, zaburzeń odżywiania, itp.

- Promowanie aktywności sportowej – zapewnienie uczniom aktywnego udziału w różnorodnego typu zawodach sportowych na różnych szczeblach.

- Zapewnienie możliwości alternatywnych form  spędzania wolnego czasu. 

- Współpraca z instytucjami promującymi zdrowy styl życia.

- Organizacja Dnia Zdrowia.

- Udział szkoły w ogólnopolskich akcjach promujących zdrowy styl życia.

- Zapoznanie z procedurami epidemicznymi oraz wdrożenie zasad w nich zapisanych.

Wszyscy nauczyciele

 

 

Nauczyciele biologii, przyrody, wdż

 

Nauczyciele wychowania fizycznego

 

Cały rok

6.

Uświadomienie młodzieży zagrożeń współczesnego świata, kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie i życie, pomoc uczniom w rozwiązywaniu

problemów.

 

 

 

- Organizowanie spotkań ze specjalistami na temat profilaktyki wychowawczej.

- Spektakle profilaktyczne.

- Pogadanki na temat różnych grup społecznych i wizji społeczeństwa.

- Plakaty, filmy edukacyjne, ulotki informacyjne o tematyce profilaktycznej gazetki tematyczne. 

- Współpraca z instytucjami w zakresie

przeciwdziałania przestępstwom i uzależnieniom wśród młodzieży.

- Dążenie do zagospodarowywania czasu wolnego ucznia poprzez zachęcanie do udziału w kołach zainteresowań, konkursach, akcjach charytatywnych, imprezach szkolnych, itp.

- Umiejętne zażegnywanie konfliktów:

przyswajanie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych.

- Zwracanie uwagi na kulturę słowa.

- Nauka zachowań asertywnych.

- Poszerzanie wiedzy własnej i uczniów na temat problemów okresu dojrzewania i powodów frustracji prowadzących do agresywnych zachowań.

- Wzmacnianie pozytywnych zachowań wśród młodzieży poprzez udzielanie skutecznej, konstruktywnej pochwały.

- Przeprowadzenie wśród rodziców pogadanek na temat zagrożeń współczesnego świata.

Wychowawcy klas, SU

Cały rok

7.

Wdrażanie uczniów do samorządności i życia w demokratycznym społeczeństwie

 

 

 

 

- Lekcje dotyczące funkcjonowania samorządu terytorialnego i samorządności.

- Wybór Samorządu Uczniowskiego jako reprezentacji społeczności uczniowskiej.

- Opracowanie regulaminu i planu działania Samorządu Uczniowskiego.

- Opiniowanie przez Samorząd Uczniowski stopnia przestrzegania prawa.

- Zapoznania się z programem nauczania i wymaganiami edukacyjnymi.

- Wyrażania swoich myśli i przekonań z poszanowaniem dobra innych osób.

- Swobody wyboru nauki religii.

- Prawo do uczestniczenia we wszystkich formach działań organizowanych na terenie szkoły.

- Wyboru nauczyciela – opiekuna Samorządu Uczniowskiego.

- Współudział Samorządu Uczniowskiego w posiedzeniach Rady Pedagogicznej.

- Przeprowadzenie demokratycznych wyborów do trójek klasowych i Rady Samorządu Uczniowskiego.

- Uchwalenie kalendarza imprez szkolnych.

- Organizacja dyskotek (integracyjnej, karnawałowej, walentynkowej), organizacja imprez, zabaw, konkursów).

- Organizacja i udział w imprezach charytatywnych.

Wychowawcy, nauczyciele WOS i historii, nauczyciele poszczególnych przedmiotów

Cały rok

8.

Współpraca z rodzicami

 

.

- Udział rodziców podczas tworzenia programu wychowawczo – profilaktycznego.

- Zapoznanie rodziców ze Statutem Szkoły, Programem Wychowawczo- Profilaktycznym.

- Wymiana informacji na temat postępów w nauce i zachowania uczniów - stały kontakt z wychowawcą (telef. lub osobisty).

- Udział w wywiadówkach, konsultacjach.

- Wspólne organizowanie imprez klasowych i szkolnych.

 - Warsztaty szkoleniowe dla rodziców.

 

Wychowawcy, rodzice uczniów

wrzesień

 

 

 

cały rok

 

9.

Kształtowanie postaw patriotycznych

i obywatelskich. Poznawanie dziedzictwa kultury narodowej.

- Organizowanie i uczestniczenie w obchodach świąt i uroczystościach państwowych.

- Przygotowywanie tematycznych gazetek i wystaw.

- Przeprowadzanie pogadanek, projekcji filmów o tematyce patriotycznej i historycznej, wykorzystanie treści programów nauczania w tym zakresie.

- Omówienie zasad funkcjonowania organów i urzędów państwowych oraz samorządowych, zapoznanie z Konstytucją, prawami i obowiązkami obywatela.

- Poszerzanie wiedzy o Wyszogrodzie i okolicach.

- Gromadzenie materiałów informacyjnych i popularyzowanie wiedzy o Unii Europejskiej.

- Zwiedzanie ekspozycji w lokalnym muzeum.

- Dbanie o miejsca pamięci narodowej.

Wychowawcy, nauczyciele

Cały rok

 

10.

Kształtowanie świadomej postawy ekologicznej.

 

 

- Budzenie zainteresowania i przyjaznej postawy wobec środowiska naturalnego: konkursy ekologiczne, olimpiady, gazetki, prezentacje, apele, referaty, akcje.

-  Obchody Dnia Ziemi.

- Poznanie alternatywnych metod pozyskiwania energii.

- Poznanie zasad recyklingu odpadów na terenie naszej gminy.

- Poszerzanie wiadomości dotyczących zanieczyszczeń powietrza.

wychowawcy, nauczyciele biologii

 

cały rok

11.

Podnoszenie umiejętności i sprawności

posługiwania się językiem polskim

i językami obcymi.

 

- Udział młodzieży w tematycznych konkursach i olimpiadach.

- Codzienna dbałość o poprawne posługiwanie się językiem polskim przez wszystkich pracowników szkoły.

- Podnoszenie sprawności posługiwania się językami obcymi, organizowanie konkursów językowych, wycieczek, obchody Dnia Języków Obcych.

- Udział w projektach językowych.

- Rozwijanie i promowanie literackiej twórczości uczniowskiej, czytanie różnych tekstów kultury i ich interpretacja.

- Oglądanie sztuk teatralnych, adaptacji filmowych dzieł literackich.

- Przestrzega poprawności języka polskiego.

- Aktywny udział w przygotowywaniu uroczystości szkolnych oraz wykonywaniu dekoracji.

- Udział w zajęciach bibliotecznych.

- Udział w konkursach literackich, recytatorskich.

- Systematyczne wykorzystywanie w pracy lekcyjnej różnych źródeł informacji.

wszyscy pracownicy

szkoły w szczególności

nauczyciele

języka polskiego

i języków obcych

 

 

cały rok

 

12.

Organizowanie sytuacji sprzyjających podnoszeniu wiary we własne możliwości.

- Systematyczne wpisy oraz punkty do dziennika Librus ocen zachowania uczniów.

- Pozytywne wpisy do dziennika dotyczące inicjatyw uczniów na terenie szkoły.

- Uświadamianie potrzeby samodoskonalenia oraz własnego rozwoju.

- Rozmowy i pogadanki na temat budowania własnego systemu wartości oraz samooceny.

- Udział w zajęciach pozalekcyjnych.

- Udział w konkursach klasowych, szkolnych i pozaszkolnych.

- Angażowanie do pracy w samorządzie klasowym i szkolnym.

Wychowawcy,

Pedagog szkolny

Cały rok

13.

Zagospodarowanie czasu wolnego.

- Działalność harcerska, chór, koła językowe, koło wolontariatu, SKS.

- Współpraca z GOPS, Policją, Urzędem Gminy, klubem LKS Stegny.

- Organizowanie zajęć w czasie ferii zimowych na hali sportowej.

- Promowanie aktywnego spędzania czasu wolnego.

- Promowanie metod spędzania wolnego czasu w rodzinie niepowiązanych z aktywnością w sieci internetowej.

Wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny

Cały rok

 

14.

Pomoc dla uczniów w uzyskaniu orientacji etycznej i hierarchizacji systemu wartości

- Prelekcje i pogadanki na temat tolerancji.

- Inscenizacja, drama.

- Rekolekcje.

- Lekcje języka polskiego, religii ukazujące wzorce osobowe w literaturze i w świecie współczesnym.

- Akcje charytatywne.

- Odwiedzanie chorych koleżanek i kolegów.

- Wolontariat (pomoc osobom starszym, chorym, pomoc uczniom mającym kłopoty w nauce).

- Praktyki religijne.

- Wyjścia na wartościowe filmy, sztuki teatralne, wystawy.

- Pomoc koleżeńska.

Wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny

Cały rok

15.

Wyrabianie szacunku do symboli narodowych

- Zapoznanie z symbolami państwowymi
flagą, godłem, hymnem podczas lekcji j. polskiego, historii i apeli szkolnych.

- eksponowanie symboli państwowych w ustroju szkoły, podczas świąt państwowych.

-  Udział w akademiach.

Wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny

Cały rok

16.

Poznanie dziedzictwa narodowego.

- Umożliwienie dzieciom udziału wyjazdach do kina, teatru.

- Stymulowanie aktywności poprzez prezentowanie publicznie osiągnięć (np. występy artystyczne w szkole i dla środowiska, Jasełka, Dni Wisły, gazetki szkolne)

- Organizowanie wycieczek krajoznawczych

- Współudział w organizowaniu imprez szkolnych

Wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny

Cały rok

17.

Tworzenie tradycji szkoły.

- Pielęgnowanie pamięci o Patronie Szkoły.

- Udział w konkursach prezentacje okazjonalnej twórczości dziecięcej (literacki, plastyczny).

- Czytanie i interpretacja wierszy Patrona Szkoły.

- Wyjazdy do kina, teatru.

- Podtrzymywanie tradycji szkoły (Święto Szkoły, Dzień Patrona Szkoły).

- Konkursy wiedzy o Patronie - wycieczki do miejsc związanych  z Powstaniem Warszawskim.

Wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny

Cały rok

 

KLASY I - III

L.p.

Działanie

Sposób realizacji

Osoby odpowiedzialne

Termin realizacji

1.

Organizowanie zajęć integrujących zespół klasowy

 

- Gry i zabawy integracyjne ( wzajemne poszanowanie, umacnianie więzi koleżeńskich).

- Imprezy klasowe, wycieczki.

- Uroczystości klasowe i szkolne (np. ślubowanie klas pierwszych, andrzejki, wigilia klasowa, choinka noworoczna itp.).

- Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone metodami aktywizującymi.

Wychowawcy klas

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

2.

Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa w szkole i grupie rówieśniczej.

-Zwiedzanie szkoły .

- Rozmowy z pracownikami szkoły.

- Wzajemne poznanie się uczniów poprzez zabawy integracyjne.

- Dbanie o przyjazny klimat umożliwiający rozwój inteligencji emocjonalnej.

- Spotkanie z policjantem.

- Pogadanki z wychowawcą.

Wychowawcy klas

Wrzesień

 

 

Cały rok

3.

Opracowanie obowiązujących

w klasie, w szkole i poza szkołą norm i reguł zachowania.

 

- Kontrakt klasowy.

- Czynny udział w imprezach kulturalnych organizowanych w szkole i poza szkołą.

-Wewnątrzszkolne zasady oceniania zachowania uczniów.

- Poznanie praw i obowiązków ucznia-apel, pogadanki z wychowawcą.

 

Wychowawcy klas

Wrzesień

cały rok

4.

Opracowanie zasad dobrego wychowania

- Poszanowanie wspólnej własności.

- Przyzwyczajanie do punktualności.

- Wdrażanie do prawdomówności.

- Stosowanie zasad dobrego zachowania w miejscach publicznych.

- Poznanie regulaminów zachowania się w instytucjach publicznych.

- Dbanie o miejsce pracy.

- Dbanie o mienie szkolne.

- Słowne pochwały i mini nagrody, tworzenie klasowych tablic/zeszytów pochwał.

- Prowadzenie zabaw uczących odpowiedzialności.

- Prawidłowe ocenianie sytuacji.

- Gry dramowe.

- Trening umiejętności reagowania w różnych sytuacjach.

– Symulacja, czyli odgrywanie ról w spektaklach teatralnych.

- Zajęcia w bibliotece.

 

Wychowawcy klas

Cały rok

5.

Uczenie nawyków dobrego zachowania i porozumiewania się z ludźmi.

- Pogadanki, dyskusje z dziećmi.

- Zabawy integracyjne.

- Inscenizacje przygotowane przez uczniów obrazujące właściwe zachowanie w różnych sytuacjach.

- Przykłady pozytywnych wzorców literackich.

- Gazetki tematyczne.

 

Wychowawcy klas

Cały rok

6.

Tworzenie i kultywowanie tradycji szkoły, miasta, regionu i państwa.

 

- Udział w ważnych uroczystościach, apelach.

- Spotkania z ciekawymi ludźmi.

- Zapoznanie z legendami związanymi z naszym miastem, regionem i państwem.

- Uczestnictwo w akcjach ekologicznych na terenie naszego miasta.

 

Wychowawcy klas

Cały rok

7.

Organizowanie sytuacji sprzyjających podnoszeniu wiary we własne możliwości.

- Stosowanie wzmocnień pozytywnych.

- Udział w zajęciach pozalekcyjnych.

- Udział w konkursach klasowych, szkolnych i pozaszkolnych.

- Angażowanie do pracy w samorządzie klasowym oraz Samorządzie Szkolnym klas I- III.

Wychowawcy klas

Cały rok

8.

Organizowanie zajęć wskazujących drogi rozwiązywania problemów.

- Pogadanki z wychowawcą n.t. rozwiązywania konfliktów w klasie.

- poznanie roli i pracy Rzecznika Praw Dziecka.

- Spotkania z policjantem.

- Spotkania z pedagogiem.

Wychowawcy klas

Cały rok

9.

Propagowanie zasad zdrowego odżywiania się i picia wody wśród dzieci.

- Gazetki tematyczne.

-Pogadanki.

- Apele.

- Udział w akcjach promujących zdrowy styl życia.

- Zajęcia warsztatowe.

- Spotkanie z pielęgniarką.

Wychowawcy klas

Cały rok

10.

Kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie i życie.

- Scenki sytuacyjne.

- Apele, filmy, pogadanki.

- Konkursy.

- Kształtowanie nawyków higieniczno –zdrowotnych związanych z sytuacją epidemiczną.

- Stawianie wymagań dotyczących: higieny osobistej, czystości wokół siebie, w plecaku, kultury korzystania z urządzeń sanitarnych.

-Zachęcanie dzieci do aktywności fizycznej  na powietrzu poprzez prowadzenie zajęć wychowania fizycznego na powietrzu.

- Inspirowanie do podejmowania działań dotyczących dbałości o zdrowie własne i otoczenia.

- Wyrabianie nawyku racjonalnego, higienicznego i estetycznego spożywania posiłków oraz sprzątania po posiłkach.

- Spożywanie drugiego śniadania w szkole poprzez wspólne spożywanie posiłku z wychowawcą.

- Wprowadzenie zasad higieny pracy i życia, w szkole poprzez: troskę o estetykę sali zajęć, szkoły, ochronę zieleni, dbałość o czystość otoczenia, odpowiedni dobór rozkładu zajęć.

- Doskonalenie umiejętności organizowania czasu wolnego w sposób ciekawy i wartościowy.

- Budzenie potrzeby czynnego wypoczynku z rówieśnikami i rodziną, poprzez organizację wspólnych zabaw z rodzicami.

- Uczestniczenie w międzyklasowych rozgrywkach sportowych.

- Organizowanie wycieczek rekreacyjnych.

- Rozmowy na temat szkodliwości palenia papierosów i picia alkoholu.

- Pogadanki higienistki na temat zdrowego trybu życia (higiena, odżywianie, sen, itp.).

- Realizacja programów profilaktyczną.

- Objęcie opieką logopedyczną dzieci z klas I-III.

Wychowawcy klas

Cały rok

11.

Rozwijanie uczuć obywatelskich i

patriotycznych

Wyrabianie szacunku do symboli narodowych

- Pogłębianie uczuć patriotycznych i internacjonalnych związanych z obchodami uroczystości historycznych.

- Udział w ważnych uroczystościach: Dzień Nauczyciela,  Święto Niepodległości, Rocznica Konstytucji 3 Maja.

- Historia mojej rodzinnej miejscowości.

- Pogadanka na temat godła, hymnu państwowego, barw narodowych.

- Dostarczenie wiedzy na temat najważniejszych postaci z dziejów Polski.

- Rozwijanie trosk o dobro wspólne i  kształtowanie postaw prospołecznych.

- Dokumentowanie i zbieranie informacji dotyczących kraju -przeprowadzenie demokratycznych wyborów do samorządu klasy.

- Budzenie zainteresowań przeszłością i przyszłością kraju, kształtowanie więzi z krajem ojczystym.

Wychowawcy klas

 

Cały rok

12.

Kształtowanie postaw etycznych.

 

- Wychowanie do życia w rodzinie: ukazywanie roli rodziny.

- Integrowanie wychowawczych działań szkoły i rodziny.

- Wzmocnienie prawidłowych relacji dziecka z rodziną.

- Wykonanie upominków dla osób bliskich z okazji różnych uroczystości.

- Uczestnictwo oraz udział uczniów i rodziców w organizowanych przez szkołę  oraz w uroczystościach i imprezach rozrywkowych, wynikających z kalendarza.

- Kształtowanie właściwego stosunku do ludzi starszych i samotnych oraz osób niepełnosprawnych.

- Pomoc osobom starszym i samotnym.

- Pomoc bezdomnym zwierzętom, zbiórka karmy.

- Poszanowanie i ochrona przyrody,  dokarmianie ptaków zimą, organizowanie wycieczek tematycznych.

Wychowawcy klas

 

Cały rok

13.

Propagowanie zdrowego stylu życia.

 

- Przestrzeganie zasad zdrowego stylu życia.

- Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń zdrowotnych. Dbanie o higienę osobistą ciała, miejsca pracy i wypoczynku.

- Aktywne działanie na rzecz zdrowia swojego i innych.

- Rozumienie szkodliwych używek.

- Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.

- Zachęcanie do aktywnego spędzania wolnego czasu.

- Kreowanie sytuacji, w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej osobowości oraz tworzenie warunków do rozwoju indywidualnych zainteresowań zwłaszcza przyrodniczych.

- Prowadzenie zajęć zintegrowanych dotyczących zdrowia.

- Prowadzenie zajęć zintegrowanych dotyczących bezpieczeństwa i ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem zabaw.

- Spotkanie z higienistką szkolną.

- Poznanie z tematyką ekologiczną i ochroną przyrody.

- Udział w akcji ,, Sprzątanie świata” oraz Dnia Ziemi.

Wychowawcy klas

 

Cały rok

14.

Rozwiązywanie konfliktów i spraw spornych w klasie.

 

- Rozwijanie umiejętności nawiązywania i utrzymania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi, dorosłymi.

- Uczenie zachowań zgodnych z powszechnie obowiązującymi normami.

- Wdrażanie do konfrontowania własnych opinii ze zdaniem innych.

- Kształtowanie umiejętności krytycznego oceniania swoich zachowań i czynów.

- Wytworzenie u dziecka wiary w samego siebie.

- Zabawy kształtujące umiejętność lepszego porozumiewania się.

- Udział w zajęciach kształtujących pozytywne zachowania społeczne zabawy uczące pracy i współpracy w zespole.

- Udział w zajęciach uczących wytrwałości i optymizmu prowadzone przez wychowawcę.

Wychowawcy klas

 

Cały rok

15.

Wspomaganie uczniów mających

trudności w szkole

 

- Indywidualne kontakty wychowawcy z rodzicami dzieci przejawiających trudności w nauce.

- Zorganizowanie zajęć wyrównawczych dla uczniów mających trudności w nauce.

- Tworzenie atmosfery życzliwości dla uczniów.

- Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.

- Pogadanki i spotkania z pracownikami policji.

- Działalność zespołu wychowawczego.

- Współpraca z rodzicami.

 

Wychowawcy klas

 

Cały rok

16.

Rozwijanie zdolności i zainteresowań

uczniów

 

- Prowadzenie kół artystycznych rozwijających zdolności w zakresie edukacji czytelniczej, teatralnej, plastyczno-technicznej, muzycznej.

- Prowadzenie kół przedmiotowych rozwijających zdolności w zakresie edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej.

- Organizowanie zajęć sportowych i turystyczno-rekreacyjnych.

- Udział uczniów w konkursach artystycznych, przedmiotowych i sportowych.

- Comiesięczny ranking czytelnictwa w klasach.

- Kontynuowanie akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.

- Włączanie w przygotowanie imprez klasowych i szkolnych (przedstawienia, konkursy).

Wychowawcy klas

 

Cały rok

17.

Kształtowanie postaw społeczno-moralnych

 

- Udział w uroczystościach szkolnych, apelach.

- Czynne uczestnictwo w obchodach świąt narodowych.

- Uczenie szacunku wobec symboli narodowych:

hymn, flaga, godło.

- Uczestnictwo w konkursach o tematyce regionalnej i ogólnonarodowej.

- Poznanie historii i tradycji własnego regionu –mała ojczyzna.

Wychowawcy klas

 

Cały rok

18.

Bezpieczeństwo

 

- Wyrabianie nawyku przestrzegania przepisów bezpieczeństwa w klasie, na terenie szkoły, podczas zajęć fizycznych oraz w kontaktach z nieznajomymi (ograniczone zaufanie).

- Wdrażanie do przestrzegania zasad  ruchu drogowego.

- Nauka praktycznego uczestnictwa w ruchu drogowym.

- Udział w ogólnopolskich akcjach promujących bezpieczeństwo na drodze.

- Zapewnienie bezpiecznych przyborów i przyrządów używanych na zajęciach ruchowych oraz plastyczno-technicznych.

- Rozwijanie odpowiedzialnej postawy i Właściwych zasad zachowania w sytuacjach zagrożenia życia lub bezpieczeństwa (spotkanie z pracownikami policji i straży).

- Doskonalenie umiejętności posługiwania się telefonami alarmowymi oraz wiarygodnego przekazywania wiadomości.

- Zachęcanie do korzystania z pomocy dorosłych (wychowawcy, innego nauczyciela, osoby dorosłej) w przypadku niebezpieczeństwa lub doznanego urazu.

 

Wychowawcy klas

Cały rok

SPOSOBY EWALUACJI SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZO –PROFILAKTYCZNEGO:

1.Obserwacje dokonywane przez wychowawców klas, nauczycieli, pedagoga szkolnego, uczniów, rodziców.

2.Ankiety dla uczniów, rodziców i nauczycieli.

3.Rozmowy z uczniami, rodzicami i nauczycielami, pracownikami obsługi.

4.Dokumenty w teczkach wychowawczych.

5.Analiza wyników pracy zespołów: przedmiotowych, wychowawczo-profilaktycznego oraz zespołu do spraw ewaluacji.

6.Roczne sprawozdanie z realizacji Programu Wychowawczo –Profilaktycznego szkoły.