Program wychowawczo - profilaktyczny
PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
im. K. K. BACZYŃSKIEGO
w WYSZOGRODZIE
Tekst na podstawie nowych przepisów oraz przeprowadzonej ewaluacji
stan na wrzesień 2020
Szkolny Program Wychowawczo -Profilaktyczny jest zintegrowany ze Statutem Szkolnym oraz wynika z założeń koncepcji pracy szkoły. Program powstał na bazie diagnozy środowiska szkolnego, która dokonana została w formie ankiety kierowanej do uczniów, rodziców i nauczycieli oraz rozmów diagnozujących zapotrzebowanie na tematykę i działania wychowawcze i profilaktyczne na dany rok szkolny.
Na podstawie Ustawy z 14 grudnia 2016 r.- Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz. 59)-art.26, art. 84 ust. 2 pkt 1 i ust. 3, od 1 września 2017r. szkoła realizuje program wychowawczo – profilaktyczny, który został dostosowany do potrzeb rozwojowych naszych uczniów, obejmuje treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, a także treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców. Treści i działania o charakterze wychowawczym sformułowane zostały z uwzględnieniem definicji wychowania określonej w ustawie- Prawo oświatowe, według której jest ono wspieraniem dziecka ku pełnej dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacnianym i uzupełnianym przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
W programie dokonano zmian dotyczących wprowadzenia treści prawnych, finansowych, społecznych, zdrowotnych oraz klimatycznych i ochrony środowiska na postawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 czerwca 2020 r. zmieniających rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.
Głównym celem programu wychowawczo – profilaktycznego jest:
- wspieranie ucznia we wszechstronnym rozwoju, ukierunkowanym na osiągnięcie pełni dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które jest wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży.
Cele szczegółowe programu wychowawczo –profilaktycznego:
- uczeń potrafi uczyć się i korzystać z posiadanej wiedzy,
- uczeń zna zasady współżycia w grupie i społeczeństwie,
- uczeń dba o własne zdrowie i bezpieczeństwo oraz o zdrowie i bezpieczeństwo innych osób,
- uczeń wyraża własne poglądy i jest tolerancyjny wobec innych,
- uczeń szanuje wartości rodzinne,
- uczeń poznaje dorobek kulturowy regionu i kraju,
- uczeń zna swoje prawa i obowiązki,
- uczeń ceni bogactwo przyrody i chroni ją,
- uczeń dokonuje samooceny i planuje przyszłość,
- uczeń odpowiednio reaguje na zachowania agresywne i przemoc w szkole,
- uczeń kształtuje umiejętności asertywnych zachowań,
- uczeń potrafi wskazać negatywne skutki palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania środków psychoaktywnych oraz uzależnienia od komputera,
- uczeń podejmuje działania mające na celu wzmocnienie motywacji do nauki, właściwego zachowania i własnego rozwoju,
- uczeń dba o dyscyplinę,
- uczeń niesie pomoc osobom mającym trudności w nauce oraz sprawiającym problemy wychowawcze,
- uczeń uzyskuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną,
- uczeń potrafi budować pozytywne relacje koleżeńskie, zapobiegać agresji, mobbingowi,
- uczeń identyfikuje się ze środowiskiem szkolnym i dostrzega korzyści płynące z prowadzenia zdrowego stylu życia,
- uczeń osiąga dojrzałą osobowość psychospołeczną,
- uczeń zna i szanuje miejsca pamięci narodowej,
- uczeń kultywuje symbole państwowe i obchodzi najważniejsze święta narodowe,
- uczeń propaguje zdrowy styl życia, uczy się zachowań bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób, prawidłowo się odżywia,
- uczeń zna korzyści płynące z aktywności fizycznej,
- uczeń posiada wiedzę o bezpieczeństwie oraz o kształtowaniu właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych- w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno – komunikacyjnej,
- szkoła współpracuje z instytucjami wspierającymi działalność oświatową np. z Strażą Pożarną, Policją, Ośrodkiem Wychowawczym, GOPS-em itp.,
- uczeń kształtuje kompetencje społeczne i obywatelskie poprzez propagowanie idei wolontariatu,
- uczeń kształtuje kompetencje międzykulturowe poprzez otwartość, akceptację, wolę porozumienia się oraz ciekawość dotyczącą poznawania różnic odmiennych kultur,
- uczeń jest przedsiębiorczy , uczeń potrafi korzystać z nowoczesnych narzędzi finansowych , ma świadomość zasad bezpieczeństwa.
- uczeń ma świadomość mechanizmów regulujących funkcjonowanie nowoczesnego społeczeństwa,
- uczeń wie jak istotna jest dbałość o planetę, zna zasady recyklingu, poszerza swoja wiedzę z zakresu treści proekologicznych,
- uczeń rozumie konieczność stosowania zasad epidemicznych,
- uczeń zna instytucje wspierające osoby zagrożone różnego rodzaju patologiom,
- uczeń zna instytucje ochrony prawnej oraz źródła prawa.
WIZERUNEK ABSOLWENTA SZKOŁY
Absolwent naszej szkoły to obywatel Europy XXI wieku, który:
- w swoim postępowaniu dąży do prawdy,
- zna historię, kulturę i tradycje swojego regionu i narodu,
- jest tolerancyjny, aktywny, obowiązkowy, ciekawy świata,
- dba o środowisko naturalne, promuje zdrowy styl życia,
- dba o bezpieczeństwo swoje i innych,
- jest uczciwy, prawy, kulturalny, obowiązkowy, samodzielny,
- jest świadomy życiowej użyteczności zdobytej wiedzy i umiejętności przedmiotowych,
- komunikuje się w języku obcym,
- potrafi korzystać z narzędzi TIK,
- wie, gdzie szukać pomocy w rozwiązywaniu złożonych problemów,
- jest otwarty na europejskie i światowe wartości kultury
- potrafi rzetelnie pracować indywidualnie i w zespole,
- myśli twórczo,
- porozumiewa się skutecznie, dokonuje właściwych wyborów,
- potrafi się uczyć, doskonalić, planować i organizować swoją pracę,
- potrafi ocenić wagę i znaczenie informacji,
- zna i stosuje prawa i obowiązki ucznia,
- ma poczucie tożsamości, przynależności kulturowej.
KLASY IV-VIII
L.p. |
Działanie |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji |
1. |
Upowszechnienie wśród młodzieży znajomości prawa i wyrabianie nawyku poszanowania go.
|
- Zapoznanie uczniów z dokumentami regulującymi pracę szkoły, m. in. ze Statutem Szkoły (z akcentem na prawa i obowiązki ucznia), zasadami oceniania, z procedurami obowiązującymi na terenie szkoły (usprawiedliwiania, postępowania w sytuacjach kryzysowych, złamania zakazu, np. palenia papierosów). - Spotkania z policją nt. odpowiedzialności karnej nieletniego. - Spotkania z przedstawicielem instytucji wspomagającej nt. bezpieczeństwa w ruchu drogowym. - Przeprowadzenie godzin wychowawczych dotyczących praw i obowiązków ucznia, odpowiedzialności za ich lekceważenie. - Przygotowanie apelu o prawach i obowiązkach ucznia. - W razie zaistnienia sytuacji problemowej na terenie szkoły, konsekwentne postępowanie zgodne z procedurami zachowania się w sytuacjach kryzysowych. - Konsekwentne stosowanie kar i nagród zgodnie z regulaminem szkoły. - Lekcje historii dotyczące praw człowieka. - Włączenie treści dotyczących praw człowieka do zajęć edukacyjnych z historii. - Aktualizowanie zapisów prawa wewnątrzszkolnego przy współudziale przedstawicieli samorządu uczniowskiego. - Pogadanki oraz lekcje wychowawcze z pedagogiem szkolnym na temat instytucji wspierających dzieci i młodzież, które borykają się z dysfunkcjami społecznymi.
|
Wychowawcy klas
|
Wrzesień i cały rok szkolny
|
2. |
Pomoc uczniom mającym trudności w nauce oraz sprawiającym problemy wychowawcze.
|
- Zajęcia wyrównawcze z poszczególnych przedmiotów. -Indywidualne konsultacje z nauczycielami przedmiotów - Wspieranie rodziców w nawiązywaniu kontaktu z poradniami specjalistycznymi. - Spotkania indywidualne z rodzicami. -Spotkania indywidualne z uczniami. -Prace w ramach zespołu wychowawczego. g) Współpraca z policją, kuratorami, pracownikami GOPS-u. - Pogadanki na zajęciach z wychowawcą dotyczące właściwego zachowania się w szkole i poza nią |
Wychowawcy klas, nauczyciele |
cały rok
|
3. |
Budowanie wśród uczniów motywacji do nauki |
-Stwarzanie uczniom możliwości prezentowania umiejętności, zainteresowań, hobby na zajęciach wychowawczych i przedmiotowych, zajęciach pozalekcyjnych oraz imprezach klasowych i szkolnych. -Włącznie uczniów biernych do większej aktywności intelektualnej, artystycznej, sportowej (konkursy, olimpiady, zawody, imprezy klasowe i szkolne) -Organizacja kół zainteresowań. - Indywidualizacja procesu nauczania i oceniania. - Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną - Respektowanie przez nauczycieli zaleceń opinii i orzeczeń w procesie dydaktycznym. - Częstsze stosowanie pochwał wobec uczniów i klasy (przed klasą, na zebraniach rodziców – również w formie pisemnej). |
Wychowawcy klas, nauczyciele |
cały rok
|
4. |
Budowanie pozytywnych relacji koleżeńskich, zapobieganie agresji, przemocy fizycznej, psychicznej i słownej, lobbingowi. |
-Apele wychowawcze. -Treści wychowawcze na temat rozwiązywania konfliktów i mediacji, budowania poczucia własnej wartości, asertywności, komunikacji interpersonalnej. - Lekcje wychowawcze poświęcone integracji zespołu klasowego. - Wycieczki klasowe. - Organizowanie konkursów, debat, przedstawień. - Aktywne dyżury nauczycieli podczas przerw lekcyjnych. - Zajęcia warsztatowe z zakresu cyberprzemocy. - Zajęcia z policjantem/ strażnikiem miejskim nt. odpowiedzialności karnej. - Wpajanie poczucia odpowiedzialności za własne słowa. - Pomoc poszkodowanym, organizacja warsztatów z ratownictwa medycznego. - Konsekwentne reagowanie na wszelkie przejawy agresji w szkole.
|
Dyrekcja szkoły, SU
Wszyscy nauczyciele
|
cały rok
|
5. |
Propagowanie zdrowego stylu życia, kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie i życie.
|
-Zajęcia pozalekcyjne, wycieczki. -Zajęcia nt. sposobów radzenia sobie ze stresem (relaksacyjne, stres pod kontrolą). -Zajęcia nt. higienicznego trybu życia, zdrowego żywienia, zaburzeń odżywiania, itp. - Promowanie aktywności sportowej – zapewnienie uczniom aktywnego udziału w różnorodnego typu zawodach sportowych na różnych szczeblach. - Zapewnienie możliwości alternatywnych form spędzania wolnego czasu. - Współpraca z instytucjami promującymi zdrowy styl życia. - Organizacja Dnia Zdrowia. - Udział szkoły w ogólnopolskich akcjach promujących zdrowy styl życia. - Zapoznanie z procedurami epidemicznymi oraz wdrożenie zasad w nich zapisanych. |
Wszyscy nauczyciele
Nauczyciele biologii, przyrody, wdż
Nauczyciele wychowania fizycznego
|
Cały rok |
6. |
Uświadomienie młodzieży zagrożeń współczesnego świata, kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie i życie, pomoc uczniom w rozwiązywaniu problemów.
|
- Organizowanie spotkań ze specjalistami na temat profilaktyki wychowawczej. - Spektakle profilaktyczne. - Pogadanki na temat różnych grup społecznych i wizji społeczeństwa. - Plakaty, filmy edukacyjne, ulotki informacyjne o tematyce profilaktycznej gazetki tematyczne. - Współpraca z instytucjami w zakresie przeciwdziałania przestępstwom i uzależnieniom wśród młodzieży. - Dążenie do zagospodarowywania czasu wolnego ucznia poprzez zachęcanie do udziału w kołach zainteresowań, konkursach, akcjach charytatywnych, imprezach szkolnych, itp. - Umiejętne zażegnywanie konfliktów: przyswajanie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych. - Zwracanie uwagi na kulturę słowa. - Nauka zachowań asertywnych. - Poszerzanie wiedzy własnej i uczniów na temat problemów okresu dojrzewania i powodów frustracji prowadzących do agresywnych zachowań. - Wzmacnianie pozytywnych zachowań wśród młodzieży poprzez udzielanie skutecznej, konstruktywnej pochwały. - Przeprowadzenie wśród rodziców pogadanek na temat zagrożeń współczesnego świata. |
Wychowawcy klas, SU |
Cały rok |
7. |
Wdrażanie uczniów do samorządności i życia w demokratycznym społeczeństwie
|
- Lekcje dotyczące funkcjonowania samorządu terytorialnego i samorządności. - Wybór Samorządu Uczniowskiego jako reprezentacji społeczności uczniowskiej. - Opracowanie regulaminu i planu działania Samorządu Uczniowskiego. - Opiniowanie przez Samorząd Uczniowski stopnia przestrzegania prawa. - Zapoznania się z programem nauczania i wymaganiami edukacyjnymi. - Wyrażania swoich myśli i przekonań z poszanowaniem dobra innych osób. - Swobody wyboru nauki religii. - Prawo do uczestniczenia we wszystkich formach działań organizowanych na terenie szkoły. - Wyboru nauczyciela – opiekuna Samorządu Uczniowskiego. - Współudział Samorządu Uczniowskiego w posiedzeniach Rady Pedagogicznej. - Przeprowadzenie demokratycznych wyborów do trójek klasowych i Rady Samorządu Uczniowskiego. - Uchwalenie kalendarza imprez szkolnych. - Organizacja dyskotek (integracyjnej, karnawałowej, walentynkowej), organizacja imprez, zabaw, konkursów). - Organizacja i udział w imprezach charytatywnych. |
Wychowawcy, nauczyciele WOS i historii, nauczyciele poszczególnych przedmiotów |
Cały rok |
8. |
Współpraca z rodzicami
. |
- Udział rodziców podczas tworzenia programu wychowawczo – profilaktycznego. - Zapoznanie rodziców ze Statutem Szkoły, Programem Wychowawczo- Profilaktycznym. - Wymiana informacji na temat postępów w nauce i zachowania uczniów - stały kontakt z wychowawcą (telef. lub osobisty). - Udział w wywiadówkach, konsultacjach. - Wspólne organizowanie imprez klasowych i szkolnych. - Warsztaty szkoleniowe dla rodziców.
|
Wychowawcy, rodzice uczniów |
wrzesień
cały rok
|
9. |
Kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich. Poznawanie dziedzictwa kultury narodowej. |
- Organizowanie i uczestniczenie w obchodach świąt i uroczystościach państwowych. - Przygotowywanie tematycznych gazetek i wystaw. - Przeprowadzanie pogadanek, projekcji filmów o tematyce patriotycznej i historycznej, wykorzystanie treści programów nauczania w tym zakresie. - Omówienie zasad funkcjonowania organów i urzędów państwowych oraz samorządowych, zapoznanie z Konstytucją, prawami i obowiązkami obywatela. - Poszerzanie wiedzy o Wyszogrodzie i okolicach. - Gromadzenie materiałów informacyjnych i popularyzowanie wiedzy o Unii Europejskiej. - Zwiedzanie ekspozycji w lokalnym muzeum. - Dbanie o miejsca pamięci narodowej. |
Wychowawcy, nauczyciele |
Cały rok |
10. |
Kształtowanie świadomej postawy ekologicznej.
|
- Budzenie zainteresowania i przyjaznej postawy wobec środowiska naturalnego: konkursy ekologiczne, olimpiady, gazetki, prezentacje, apele, referaty, akcje. - Obchody Dnia Ziemi. - Poznanie alternatywnych metod pozyskiwania energii. - Poznanie zasad recyklingu odpadów na terenie naszej gminy. - Poszerzanie wiadomości dotyczących zanieczyszczeń powietrza. |
wychowawcy, nauczyciele biologii
|
cały rok |
11. |
Podnoszenie umiejętności i sprawności posługiwania się językiem polskim i językami obcymi.
|
- Udział młodzieży w tematycznych konkursach i olimpiadach. - Codzienna dbałość o poprawne posługiwanie się językiem polskim przez wszystkich pracowników szkoły. - Podnoszenie sprawności posługiwania się językami obcymi, organizowanie konkursów językowych, wycieczek, obchody Dnia Języków Obcych. - Udział w projektach językowych. - Rozwijanie i promowanie literackiej twórczości uczniowskiej, czytanie różnych tekstów kultury i ich interpretacja. - Oglądanie sztuk teatralnych, adaptacji filmowych dzieł literackich. - Przestrzega poprawności języka polskiego. - Aktywny udział w przygotowywaniu uroczystości szkolnych oraz wykonywaniu dekoracji. - Udział w zajęciach bibliotecznych. - Udział w konkursach literackich, recytatorskich. - Systematyczne wykorzystywanie w pracy lekcyjnej różnych źródeł informacji. |
wszyscy pracownicy szkoły w szczególności nauczyciele języka polskiego i języków obcych
|
cały rok
|
12. |
Organizowanie sytuacji sprzyjających podnoszeniu wiary we własne możliwości. |
- Systematyczne wpisy oraz punkty do dziennika Librus ocen zachowania uczniów. - Pozytywne wpisy do dziennika dotyczące inicjatyw uczniów na terenie szkoły. - Uświadamianie potrzeby samodoskonalenia oraz własnego rozwoju. - Rozmowy i pogadanki na temat budowania własnego systemu wartości oraz samooceny. - Udział w zajęciach pozalekcyjnych. - Udział w konkursach klasowych, szkolnych i pozaszkolnych. - Angażowanie do pracy w samorządzie klasowym i szkolnym. |
Wychowawcy, Pedagog szkolny |
Cały rok |
13. |
Zagospodarowanie czasu wolnego. |
- Działalność harcerska, chór, koła językowe, koło wolontariatu, SKS. - Współpraca z GOPS, Policją, Urzędem Gminy, klubem LKS Stegny. - Organizowanie zajęć w czasie ferii zimowych na hali sportowej. - Promowanie aktywnego spędzania czasu wolnego. - Promowanie metod spędzania wolnego czasu w rodzinie niepowiązanych z aktywnością w sieci internetowej. |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny |
Cały rok |
14. |
Pomoc dla uczniów w uzyskaniu orientacji etycznej i hierarchizacji systemu wartości |
- Prelekcje i pogadanki na temat tolerancji. - Inscenizacja, drama. - Rekolekcje. - Lekcje języka polskiego, religii ukazujące wzorce osobowe w literaturze i w świecie współczesnym. - Akcje charytatywne. - Odwiedzanie chorych koleżanek i kolegów. - Wolontariat (pomoc osobom starszym, chorym, pomoc uczniom mającym kłopoty w nauce). - Praktyki religijne. - Wyjścia na wartościowe filmy, sztuki teatralne, wystawy. - Pomoc koleżeńska. |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny |
Cały rok |
15. |
Wyrabianie szacunku do symboli narodowych |
- Zapoznanie z symbolami państwowymi - eksponowanie symboli państwowych w ustroju szkoły, podczas świąt państwowych. - Udział w akademiach. |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny |
Cały rok |
16. |
Poznanie dziedzictwa narodowego. |
- Umożliwienie dzieciom udziału wyjazdach do kina, teatru. - Stymulowanie aktywności poprzez prezentowanie publicznie osiągnięć (np. występy artystyczne w szkole i dla środowiska, Jasełka, Dni Wisły, gazetki szkolne) - Organizowanie wycieczek krajoznawczych - Współudział w organizowaniu imprez szkolnych |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny |
Cały rok |
17. |
Tworzenie tradycji szkoły. |
- Pielęgnowanie pamięci o Patronie Szkoły. - Udział w konkursach prezentacje okazjonalnej twórczości dziecięcej (literacki, plastyczny). - Czytanie i interpretacja wierszy Patrona Szkoły. - Wyjazdy do kina, teatru. - Podtrzymywanie tradycji szkoły (Święto Szkoły, Dzień Patrona Szkoły). - Konkursy wiedzy o Patronie - wycieczki do miejsc związanych z Powstaniem Warszawskim. |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny |
Cały rok |
KLASY I - III
L.p. |
Działanie |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji |
1. |
Organizowanie zajęć integrujących zespół klasowy
|
- Gry i zabawy integracyjne ( wzajemne poszanowanie, umacnianie więzi koleżeńskich). - Imprezy klasowe, wycieczki. - Uroczystości klasowe i szkolne (np. ślubowanie klas pierwszych, andrzejki, wigilia klasowa, choinka noworoczna itp.). - Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone metodami aktywizującymi. |
Wychowawcy klas
|
Cały rok
|
2. |
Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa w szkole i grupie rówieśniczej. |
-Zwiedzanie szkoły . - Rozmowy z pracownikami szkoły. - Wzajemne poznanie się uczniów poprzez zabawy integracyjne. - Dbanie o przyjazny klimat umożliwiający rozwój inteligencji emocjonalnej. - Spotkanie z policjantem. - Pogadanki z wychowawcą. |
Wychowawcy klas |
Wrzesień
Cały rok |
3. |
Opracowanie obowiązujących w klasie, w szkole i poza szkołą norm i reguł zachowania.
|
- Kontrakt klasowy. - Czynny udział w imprezach kulturalnych organizowanych w szkole i poza szkołą. -Wewnątrzszkolne zasady oceniania zachowania uczniów. - Poznanie praw i obowiązków ucznia-apel, pogadanki z wychowawcą.
|
Wychowawcy klas |
Wrzesień cały rok |
4. |
Opracowanie zasad dobrego wychowania |
- Poszanowanie wspólnej własności. - Przyzwyczajanie do punktualności. - Wdrażanie do prawdomówności. - Stosowanie zasad dobrego zachowania w miejscach publicznych. - Poznanie regulaminów zachowania się w instytucjach publicznych. - Dbanie o miejsce pracy. - Dbanie o mienie szkolne. - Słowne pochwały i mini nagrody, tworzenie klasowych tablic/zeszytów pochwał. - Prowadzenie zabaw uczących odpowiedzialności. - Prawidłowe ocenianie sytuacji. - Gry dramowe. - Trening umiejętności reagowania w różnych sytuacjach. – Symulacja, czyli odgrywanie ról w spektaklach teatralnych. - Zajęcia w bibliotece.
|
Wychowawcy klas |
Cały rok |
5. |
Uczenie nawyków dobrego zachowania i porozumiewania się z ludźmi. |
- Pogadanki, dyskusje z dziećmi. - Zabawy integracyjne. - Inscenizacje przygotowane przez uczniów obrazujące właściwe zachowanie w różnych sytuacjach. - Przykłady pozytywnych wzorców literackich. - Gazetki tematyczne.
|
Wychowawcy klas |
Cały rok |
6. |
Tworzenie i kultywowanie tradycji szkoły, miasta, regionu i państwa.
|
- Udział w ważnych uroczystościach, apelach. - Spotkania z ciekawymi ludźmi. - Zapoznanie z legendami związanymi z naszym miastem, regionem i państwem. - Uczestnictwo w akcjach ekologicznych na terenie naszego miasta.
|
Wychowawcy klas |
Cały rok |
7. |
Organizowanie sytuacji sprzyjających podnoszeniu wiary we własne możliwości. |
- Stosowanie wzmocnień pozytywnych. - Udział w zajęciach pozalekcyjnych. - Udział w konkursach klasowych, szkolnych i pozaszkolnych. - Angażowanie do pracy w samorządzie klasowym oraz Samorządzie Szkolnym klas I- III. |
Wychowawcy klas |
Cały rok |
8. |
Organizowanie zajęć wskazujących drogi rozwiązywania problemów. |
- Pogadanki z wychowawcą n.t. rozwiązywania konfliktów w klasie. - poznanie roli i pracy Rzecznika Praw Dziecka. - Spotkania z policjantem. - Spotkania z pedagogiem. |
Wychowawcy klas |
Cały rok |
9. |
Propagowanie zasad zdrowego odżywiania się i picia wody wśród dzieci. |
- Gazetki tematyczne. -Pogadanki. - Apele. - Udział w akcjach promujących zdrowy styl życia. - Zajęcia warsztatowe. - Spotkanie z pielęgniarką. |
Wychowawcy klas |
Cały rok |
10. |
Kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie i życie. |
- Scenki sytuacyjne. - Apele, filmy, pogadanki. - Konkursy. - Kształtowanie nawyków higieniczno –zdrowotnych związanych z sytuacją epidemiczną. - Stawianie wymagań dotyczących: higieny osobistej, czystości wokół siebie, w plecaku, kultury korzystania z urządzeń sanitarnych. -Zachęcanie dzieci do aktywności fizycznej na powietrzu poprzez prowadzenie zajęć wychowania fizycznego na powietrzu. - Inspirowanie do podejmowania działań dotyczących dbałości o zdrowie własne i otoczenia. - Wyrabianie nawyku racjonalnego, higienicznego i estetycznego spożywania posiłków oraz sprzątania po posiłkach. - Spożywanie drugiego śniadania w szkole poprzez wspólne spożywanie posiłku z wychowawcą. - Wprowadzenie zasad higieny pracy i życia, w szkole poprzez: troskę o estetykę sali zajęć, szkoły, ochronę zieleni, dbałość o czystość otoczenia, odpowiedni dobór rozkładu zajęć. - Doskonalenie umiejętności organizowania czasu wolnego w sposób ciekawy i wartościowy. - Budzenie potrzeby czynnego wypoczynku z rówieśnikami i rodziną, poprzez organizację wspólnych zabaw z rodzicami. - Uczestniczenie w międzyklasowych rozgrywkach sportowych. - Organizowanie wycieczek rekreacyjnych. - Rozmowy na temat szkodliwości palenia papierosów i picia alkoholu. - Pogadanki higienistki na temat zdrowego trybu życia (higiena, odżywianie, sen, itp.). - Realizacja programów profilaktyczną. - Objęcie opieką logopedyczną dzieci z klas I-III. |
Wychowawcy klas |
Cały rok |
11. |
Rozwijanie uczuć obywatelskich i patriotycznych Wyrabianie szacunku do symboli narodowych |
- Pogłębianie uczuć patriotycznych i internacjonalnych związanych z obchodami uroczystości historycznych. - Udział w ważnych uroczystościach: Dzień Nauczyciela, Święto Niepodległości, Rocznica Konstytucji 3 Maja. - Historia mojej rodzinnej miejscowości. - Pogadanka na temat godła, hymnu państwowego, barw narodowych. - Dostarczenie wiedzy na temat najważniejszych postaci z dziejów Polski. - Rozwijanie trosk o dobro wspólne i kształtowanie postaw prospołecznych. - Dokumentowanie i zbieranie informacji dotyczących kraju -przeprowadzenie demokratycznych wyborów do samorządu klasy. - Budzenie zainteresowań przeszłością i przyszłością kraju, kształtowanie więzi z krajem ojczystym. |
Wychowawcy klas
|
Cały rok |
12. |
Kształtowanie postaw etycznych.
|
- Wychowanie do życia w rodzinie: ukazywanie roli rodziny. - Integrowanie wychowawczych działań szkoły i rodziny. - Wzmocnienie prawidłowych relacji dziecka z rodziną. - Wykonanie upominków dla osób bliskich z okazji różnych uroczystości. - Uczestnictwo oraz udział uczniów i rodziców w organizowanych przez szkołę oraz w uroczystościach i imprezach rozrywkowych, wynikających z kalendarza. - Kształtowanie właściwego stosunku do ludzi starszych i samotnych oraz osób niepełnosprawnych. - Pomoc osobom starszym i samotnym. - Pomoc bezdomnym zwierzętom, zbiórka karmy. - Poszanowanie i ochrona przyrody, dokarmianie ptaków zimą, organizowanie wycieczek tematycznych. |
Wychowawcy klas
|
Cały rok |
13. |
Propagowanie zdrowego stylu życia.
|
- Przestrzeganie zasad zdrowego stylu życia. - Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń zdrowotnych. Dbanie o higienę osobistą ciała, miejsca pracy i wypoczynku. - Aktywne działanie na rzecz zdrowia swojego i innych. - Rozumienie szkodliwych używek. - Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. - Zachęcanie do aktywnego spędzania wolnego czasu. - Kreowanie sytuacji, w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej osobowości oraz tworzenie warunków do rozwoju indywidualnych zainteresowań zwłaszcza przyrodniczych. - Prowadzenie zajęć zintegrowanych dotyczących zdrowia. - Prowadzenie zajęć zintegrowanych dotyczących bezpieczeństwa i ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem zabaw. - Spotkanie z higienistką szkolną. - Poznanie z tematyką ekologiczną i ochroną przyrody. - Udział w akcji ,, Sprzątanie świata” oraz Dnia Ziemi. |
Wychowawcy klas
|
Cały rok |
14. |
Rozwiązywanie konfliktów i spraw spornych w klasie.
|
- Rozwijanie umiejętności nawiązywania i utrzymania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi, dorosłymi. - Uczenie zachowań zgodnych z powszechnie obowiązującymi normami. - Wdrażanie do konfrontowania własnych opinii ze zdaniem innych. - Kształtowanie umiejętności krytycznego oceniania swoich zachowań i czynów. - Wytworzenie u dziecka wiary w samego siebie. - Zabawy kształtujące umiejętność lepszego porozumiewania się. - Udział w zajęciach kształtujących pozytywne zachowania społeczne zabawy uczące pracy i współpracy w zespole. - Udział w zajęciach uczących wytrwałości i optymizmu prowadzone przez wychowawcę. |
Wychowawcy klas
|
Cały rok |
15. |
Wspomaganie uczniów mających trudności w szkole
|
- Indywidualne kontakty wychowawcy z rodzicami dzieci przejawiających trudności w nauce. - Zorganizowanie zajęć wyrównawczych dla uczniów mających trudności w nauce. - Tworzenie atmosfery życzliwości dla uczniów. - Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. - Pogadanki i spotkania z pracownikami policji. - Działalność zespołu wychowawczego. - Współpraca z rodzicami.
|
Wychowawcy klas
|
Cały rok |
16. |
Rozwijanie zdolności i zainteresowań uczniów
|
- Prowadzenie kół artystycznych rozwijających zdolności w zakresie edukacji czytelniczej, teatralnej, plastyczno-technicznej, muzycznej. - Prowadzenie kół przedmiotowych rozwijających zdolności w zakresie edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej. - Organizowanie zajęć sportowych i turystyczno-rekreacyjnych. - Udział uczniów w konkursach artystycznych, przedmiotowych i sportowych. - Comiesięczny ranking czytelnictwa w klasach. - Kontynuowanie akcji „Cała Polska czyta dzieciom”. - Włączanie w przygotowanie imprez klasowych i szkolnych (przedstawienia, konkursy). |
Wychowawcy klas
|
Cały rok |
17. |
Kształtowanie postaw społeczno-moralnych
|
- Udział w uroczystościach szkolnych, apelach. - Czynne uczestnictwo w obchodach świąt narodowych. - Uczenie szacunku wobec symboli narodowych: hymn, flaga, godło. - Uczestnictwo w konkursach o tematyce regionalnej i ogólnonarodowej. - Poznanie historii i tradycji własnego regionu –mała ojczyzna. |
Wychowawcy klas
|
Cały rok |
18. |
Bezpieczeństwo
|
- Wyrabianie nawyku przestrzegania przepisów bezpieczeństwa w klasie, na terenie szkoły, podczas zajęć fizycznych oraz w kontaktach z nieznajomymi (ograniczone zaufanie). - Wdrażanie do przestrzegania zasad ruchu drogowego. - Nauka praktycznego uczestnictwa w ruchu drogowym. - Udział w ogólnopolskich akcjach promujących bezpieczeństwo na drodze. - Zapewnienie bezpiecznych przyborów i przyrządów używanych na zajęciach ruchowych oraz plastyczno-technicznych. - Rozwijanie odpowiedzialnej postawy i Właściwych zasad zachowania w sytuacjach zagrożenia życia lub bezpieczeństwa (spotkanie z pracownikami policji i straży). - Doskonalenie umiejętności posługiwania się telefonami alarmowymi oraz wiarygodnego przekazywania wiadomości. - Zachęcanie do korzystania z pomocy dorosłych (wychowawcy, innego nauczyciela, osoby dorosłej) w przypadku niebezpieczeństwa lub doznanego urazu.
|
Wychowawcy klas |
Cały rok |
SPOSOBY EWALUACJI SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZO –PROFILAKTYCZNEGO:
1.Obserwacje dokonywane przez wychowawców klas, nauczycieli, pedagoga szkolnego, uczniów, rodziców.
2.Ankiety dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
3.Rozmowy z uczniami, rodzicami i nauczycielami, pracownikami obsługi.
4.Dokumenty w teczkach wychowawczych.
5.Analiza wyników pracy zespołów: przedmiotowych, wychowawczo-profilaktycznego oraz zespołu do spraw ewaluacji.
6.Roczne sprawozdanie z realizacji Programu Wychowawczo –Profilaktycznego szkoły.